Hur mycket är en besökare på en webbsida värd?

En besökare kan vara olika mycket värd för webbsidan beroende på en rad olika saker:

  • Ämnet som webbsidan handlar om
  • Konverteringsgraden för webbsidan
  • Hur kvalitativ besökaren är

Ämnet på webbsidan

Ämnet på webbsidan spelar stor roll för hur mycket en besökare är värd på en webbsida. Det finns olika ”värdefulla” ämneskategorier på nätet med avseende på annonsering. Detta kan man mäta genom att se hur mycket det kostar att annonsera, eller betala för att få en besökare till en viss sida.

Google Adwords CPC är en relativt god värdemätare för hur mycket en ämneskategori, eller snarare sökord, är värt. Värdefulla ämneskategorier är till exempel:

  • Spel och vadslagning
  • Lån, tex smslån
  • Dejting
  • Linser och ögonkirurgi
  • Webbhotell

Detta är exempel på sidor som har relativt lätt att tjäna pengar på nätet då de har förhållandevis höga marginaler och där i princip all försäljning sker via nätet. Kombinationen av höga marginaler och hög andel av nätförsäljning brukar ofta leda till hög konkurrens på nätet och därmed också höga annonskostnader.

Höga annonskostnader för annonsörerna innebär automatiskt höga annonsintäkter för publicister inom detta område. Detta kan man till exempel se då det finns extremt många webbsidor som handlar om de ovan angivna ämnena, alla vill förstås ha en del av kakan.

Konverteringsgraden på en besökare

Konverteringsgrad handlar om hur många ens besökare som till slut gör en specifik ”action”, tex köper en vara. En besökare som kommer till en sida som säljer CD-skivor och faktiskt också köper en CD-skiva på sidan räknas som konverterad. Konverteringsgraden handlar alltså om hur stor del av ens besökare som gör denna action.

En action behöver inte nödvändigtvis handla om att köpa en vara (även om så många gånger är fallet). Det kan handla om att skriva upp sig på ett nyhetsbrev, ringa ett telefonnummer eller (för publicister) klicka på en annons. Ju fler som gör denna action, desto högre blir konverteringsgraden.

Har man till exempel 1 000 besökare på sin webbsida dagligen och 50 av dem köper en vara är ens konverteringsgrad 5 % (50/1 000). Har man 1 000 besökare på sin annonsfinansierade sida och 50 av dem klickar på en annons är konverteringsgraden också 5 %, även om man då ofta pratar om Click-Through-Rate (CTR).

Man kan sedan fortsätta att räkna på hur mycket en besökare är värd genom att se hur mycket man tjänar på en snittköpare. Säg att vi får 100 kr i vinst på varje besökare och då alltså säljer till 50 besökare per dag då har vi en vinst på 5 000 kr per dag.

Om vi skulle haft 100 besökare per dag, med 5 % konverteringsgrad, hade vi haft 5 försäljningar och 500 kr i vinst per dag. Ju fler besökare innebär alltså högre vinst. Man kan alltså se det som att med 1 000 besökare får vi statistiskt sett 5 000 kr i vinst. Detta kan man räkna som att vi tjänar 5 kr per besökare och dag i snitt (5 000 kr / 1 000 besökare).

Denna siffra är mycket viktig för att veta hur mycket man ska budgetera för att få besökare till sin sida. Om du vet att du i snitt tjänar 5 kr per besökare kan du förmodligen betala 2.50 kr per klick för att få en besökare till din sida!

Hur kvalitativ besökaren är

Varje besökare är dock inte lika bra. Det kan skilja mycket på kvaliteten på besökarna. En bra besökare är en besökare som är långt framme i sin köpbeslutsprocess, det vill säga en person som vet vad han vill ha och är beredd att köpa det. En kvalitativ besökare är också en besökare som vill köpa det du just erbjuder på din webbsida.

En ”dålig” besökare är på motsvarande sätt en besökare som till exempel bara ”slösurfar” och inte hade tänkt köpa något utan mest är lite nyfiken, alternativt intresserad av något helt annat.

Detta spelar stor roll när en besökare förmedlas. Om en besökare på en fiskesida till exempel förmedlats genom att först informerats om ett nytt, fint fiskespö och sedan klickat på en länk som anger ”Köp produkten här” så är det mycket troligare att denna sedermera kommer att köpa fiskespöt i butiken han skickats till. Besökartypen har hög konverteringsgrad och är kvalitativ.

Om besökaren tvärtemot besöker en sida med ”Roliga länkar” och hittar en länk där det står ”Intressant erbjudande” och sedan hamnar på en sida som säljer Fiskespön är chansen betydligt mindre att denne kommer att köpa ett fiskespö. Besökartypen har låg konverteringsgrad och är icke-kvalitativ.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *