Såhär fungerar annonsering på nätet

Det är lätt att tänka sig att annonsering på nätet fungerar på samma sätt som i tidningar etc. Det vill säga att man måste ringa runt till en massa företag och sälja in sin webbsida och ha en annonskampanj under en viss tid, fakturera och så vidare. Detta används dock, framförallt på större sidor men för mindre webbsidor så finns det betydligt smidigare lösningar

Annonseringsnätverk

På nätet finns annonseringsnästverk, så kallade affiliate-nätverk. De fungerar som en nod, eller mellanhand, mellan publicister (personer och företag med webbsidor) och annonsörer (företag som ofta säljer en produkt på nätet). För enkelhetens skull ska vi ta ett exempel, återigen med Akvariumfiskar.se som exempel.

Akvariumfiskar.se är alltså en fiktiv webbsida med information om akvariefiskar som ägs av Bosse. De har cirka 100 besökare om dagen.

Akvarieförsäljning AB är ett företag som säljer akvarium på sin sida akvarium.se. De är alltid intresserade av att få  fler försäljningar/besökare från sin webbsida.

Det sättet som många tror att den flesta annonseringen sker på nätet är genom att att Bosse kontaktar Akvarieförsäljning AB och frågar om de vill annonsera på hans sida, alternativt tvärtom att Akvarieförsäljning AB kontaktar Bosse. Detta händer, men det vanligaste är automatisk eller halvautomatisk annonshantering.

Affiliateföretag är som sagt en mellanhand mellan publisher och annonsör. Du som blogg eller hemsideägare går med i ett eller flera affiliatnätverk som har annonsörer inom det område där du skriver och när du visar annonsörens banner eller länkar till annonsörens produkter så får du ersättning (oftast när besökaren gör ett köp men ibland även per klick). Olika annonsörer betalar olika mycket. Men tänk på att besökare är mycket mer benägna att både klicka och köpa från ett känt varumärke.

Läs mer om vilka affiliatenätverk vi rekommenderar på sidan om affiliatenätverk.

Ett mer automatiserat nätverk är Adsense/Adwords som är en Google-produkt. Adsense/Adwords står som en mellanhand mellan alla publicister (som Bosse) och alla annonsörer (som Akvarieförsäljning AB). När Akvarieförsäljning AB vill få fler besökare till sin sida loggar de in på sitt konto på Adwords och anger en budget för hur mycket de vill spendera varje månad för att locka besökare till sin webbsida, tex 5 000 kr per månad. Akvarieförsäljning AB anger vilka sökord som är intressanta för dem men överlåter åt Google att hitta annonsörer.

Google har i den andra änden av samma nätverk, Bosses Akvariumfiskar.se, som är kopplat mot annonsnätverket Adsense. Bosse har registrerat sig på Adsense tillsammans med sin webbsida. Han har sedan lagt in en kodsnutt på sin sida som markerar var han vill ha en annons och hur stor den ska vara.

Resten sköts automatiskt.

Google läser av Akvariumfiskar.se och ser att den är relevant för kriterierna som Akvariumförsäljning AB har angett och placerar en annons under en viss period på Akvariumfiskar.se. Den visas till och från och så länge som Akvarieförsäljning AB:s budget räcker.

Bosse å andra sidan kan inte veta exakt vilka företag som annonsera på hans webbsida, det är oftast olika från gång till gång. Det spelar dock mindre roll, eftersom allt sköts automatiskt.

Hur får man betalt för besökarna som förmedlas?

När en besökare går in på Akvariumfiskar.se så ser denne (eventuellt) annonsen från Akvarieförsäljning AB:s sida Akvarium.se. När besökaren klickar på annonsen skickas denne tillfälligt (och osynligt) via Googles annonseringstjänst och sedan vidare till Akvarium.se. Detta registreras av Google och Akvarium.se betalar en fördefinierad summa, tex 2 kr, för denna förmedling av besökaren. Därtill registreras detta klick på Bosses annonskonto och han får en viss del av denna summa, tex 1 kr, på sitt Adsense-konto.

På detta sätt tjänar de som har intressant information på sin sida pengar via annonser på sidorna. Akvarieförsäljning AB tjänar pengar genom att de förhoppningsvis får fler försäljningar av akvarium på sin sida. Däremellan tjänar affiliate-programmet (i det här fallet Google) pengar genom att förmedla kontakten dem emellan.

Detta sker alltså helt automatiskt för alla parter och Bosse behöver aldrig tänka på att byta ut annonser, annonsörer eller liknande. Det räcker med att han installerar Adsense-koden på sin webbplats. Akvarieförsäljning AB kan därtill också bara låta annonseringen fortgå automatiskt á (till exempel) 5 000 kr i månaden. De kan se att de får cirka 2 500 besökare i månaden för denna budget.

Hur kan då Akvarieförsäljning tjäna på detta i slutändan. Hur vet de hur stor budget de ska ha osv? Läs mer om det i artikeln om hur man bedömer hur mycket en besökare är värd.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *