5. Skaffa besökare till sidan

Det här kapitlet handlar om hur du bär dig åt för att skaffa besökare till din webbsida, framförallt via sökmotorer som Google via så kallad sökmotoroptimering.

Med din nya fina sida så är du alltså redo att börja ta emot besökare. Eller? Är du det? Du tjuvstartar väl inte med en halvfärdig sida med 1-2 artiklar? Gör du det så skjuter du dig själv i foten då allt ditt marknadsföringsarbete som du nu påbörjar kommer bli 100 gånger svårare – så se till att ha en bra “produkt” att marknadsföra innan du börjar.

Det du kommer börja med nu är vad man brukar kalla sökmotoroptimering, sökordsoptimering eller sökmotormarknadsföring. Ofta använder man förkortningen SEO (search engine optimization). I denna guide går vi in på ämnet i korthet men tekniken beskrivs mer ingående i WebbUpplysningens sökordsoptimeringsguide.

Att sökmotoroptimera handlar om ett “offline-arbete” och ett “online-arbete”. Innan man börjar med det bör man dock bestämma sig för vad man tror kommer ge flest besökare till sidan. I vårt fall är tex “akvariefiskar”, “akvarium”, “köpa akvariefiskar” eller “guppys” bra exempel på såna sökord.

I korthet så ska du försöka se till att din text, och framförallt dina rubriker och ännu viktigare – din titel – innehåller dessa sökord. Skriver du en artikel om hur man köper akvariefiskar bör din titel tex vara “Köpa akvariefiskar – såhär gör du”. Din rubrik skulle kunna vara “Hur man köper akvariefiskar”. Texten bör såklart handla om hur man köper akvariefiskar.

Egentligen bör du matcha varje artikel du skriver mot just ett visst sökord. Det är dock lite vanskligt då du helst ska skriva mot en mänsklig besökare i första hand och “mot ett sökord” i andra hand. Ofta går detta dock hand-i-hand.

För WordPress finns det en bra så kallad plug-in som heter All in One SEO-pack som hjälper dig att justera Titel, Beskrivning mm för varje artikel. Se till att ladda ned och installera All in One SEO-pack.

Skaffa länkar till din webbplats

Det viktigaste för att du ska få besökare är att andra länkar till dig. Varje länk till din sida kan ses som en sorts “röst” på din sida som säger att du har en bra sida. Ju “viktigare” sida som länkar till dig, desto större påverkan får det på Google.

Det är nämligen så att även om du får besökare via länkar från bloggar och andra webbsidor är det ofta Google man har möjlighet att få många besökare av. En länk från en blogg som handlar om akvariefiskar till din akvariefisksida kanske inte ger så många besökare direkt men den “rösten” på din sida kanske hjälper till att skjutsa upp din sida till förstaplatsen på ordet “akvariefiskar” i Google som in sin tur ger betydligt fler besökare.

Alltså. Skaffa så många länkar till din webbsida som möjligt. Det finns ett otal olika sätt att skaffa inlänkar som beskrivs närmare i artikelserien om att skaffa inlänkar.

I korthet kan du snabbt få en del inlänkar genom att:

  • Registrera webbsidan hos olika länkkataloger
  • Byta länkar med andra webbsidor (gärna inom samma ämne)
  • Fråga bloggare om de vill tipsa om sidan (det kan dock vara svårt)

Du behöver inte registrera din sida hos Google utan det görs automatiskt om du får en länk från en sida som Google besökt.

Utan besökare får du inte några inkomster och det är det ämnet vi kommer diskutera i nästa kapitel om annonsering.

En reaktion på “5. Skaffa besökare till sidan

  1. Freddie

    Bra info, och intressant innehåll. Men det där med WordPress verktyget förstår jag inte, det går ju inte att installera? Men annars så var det nyttig info.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *