2. Vad ska du skriva om?

I det här kapitlet tar vi upp vad du ska skriva om och vilken typ av information du ska “sälja”. Det är förstås ett mycket viktigt kapitel och något man inte bör ta lätt på när man gör sin webbsida eller blogg.

Att välja vad du ska skapa en webbsida om är kanske både den lättaste och svåraste biten. Kanske har du redan en klar bild över vad du vill göra för typ av webbsida och då är det förstås lite lättare.

Välja ämne

När du ska välja ämne eller en idé att göra en webbsida om så är det fyra saker du bör fundera över och väga mot varandra:

  1. Vad kan jag om ämnet? Hur roligt tycker jag ämnet är?
  2. Hur intresserad är andra om att läsa om, och lära sig, detta ämne?
  3. Hur mycket finns det om detta ämne på nätet i dagsläget?
  4. Hur lönsamt är det ämnet?

Vi kan ta ett par exempel. Du kanske är musikfantast och älskar schlagermusik. Du tycker att det skulle vara roligt att göra en webbsida om detta. Fråga 1 är därmed enkel att besvara – du tycker om ämnet och kan skriva mycket om det.

Fråga 2 är lite svårare att besvara även om det i fallet schlagermusik uppenbarligen finns ett stort intresse.

Fråga 3 besvarar du genom att googla till exempel “schlagermusik”. Titta efter hur många sidor som är mer eller mindre helt fokuserade på schlagermusik, ganska många – inte sant?

Fråga 4 handlar om hur lukrativt (hur lönsamt) ett ämne är och det är förstås mycket svårt att bedöma för en nybörjare. I allmänhet är webbtjänster som används ofta på nätet och där man genomför betalningar på nätet ofta också lukrativa.

Exempel på lönsamma ämnen på nätet är till exempel resor (som ofta köps på nätet), spel & gambling (som utförs på nätet), lån (som kan tas på nätet). Konsumentvaror som gärna köpes på nätet, tex böcker, skivor, TV-spel kan också vara lätta att tjäna pengar på.

Däremot är ämnen som inte har någon direkt koppling till shopping på nätet ofta lite mindre lönsamma, till exempel humorsidor eller i vårt fall schlager.

Man ska dock inte stirra sig blind på lönsamhet och konkurrens om man är riktigt passionerad inom ett visst område. Man ska ta alla punkter i beaktande men det viktigaste är att man vill skriva om ämnet.

Har du inget ämne du vill skriva passionerat om så kan du försöka tänka dig in i ett ämnesområde som inte är speciellt omskrivet på nätet men som du kan tänka dig att folk funderar en del över.

Hitta en nisch

Du ska alltså försöka hitta en specifik nisch på nätet som inte är “speciellt omskrivet”. Vad betyder då detta? Det betyder framförallt att det inte finns en sida som specifikt är dedikerat till detta ämne. Vi kan ta ett exempel “akvariefiskar”.

Vi googlar “akvariefiskar” och hittar bland annat Akvariefiskar.se och Akvariefiskar.com på första och andra plats . Ett dåligt tecken. Uppenbarligen har två andra redan haft samma idé innan!

Vi går in på Akvariefiskar.com och upptäcker att denna är översållad med annonser och egentligen inte har speciellt mycket innehåll, en så kallad MFA-sida (=Made for Adsense, dvs skapad enbart för att visa annonser). Detta är till viss mån ett gott tecken eftersom du bör kunna “gå om” denna sida med bättre innehåll i längden.

Vi går också in på Akvariefiskar.se som visar sig vara en ganska fin sida med vettigt innehåll och även om den ligger på 2:a plats på Google så är den ett större konkurrenshot på längre sikt.

Att Akvariefiskar.com ligger först trots dåligt innehåll betyder två saker: att konkurrensen inte är stenhård och/eller att ägaren av domänen är duktig på att sökmotoroptimera.

I fallet akvariefiskar så bör du fundera på om du kommer kunna skapa bättre innehåll än dessa sidor. Du kan också nöja dig med att bli en mindre sida än dessa, vilket inte alls behöver vara en dum idé. För lönsamma ämnesområden kan man tjäna bra även om man inte har den största sidan i området utan kanske bara den 7:e största sidan!

Du kan också välja att nischa in dig hårdare och bara skriva om tex guppys. Du bör då har det lättare att bli “the biggest fish in the pond” som man säger. Akvariefiskfantaster är förmodligen en ganska nischad grupp (om än väldigt dedikerad) och väljer du en mindre nisch krymper förvisso konkurrensen, men också målgruppen.

Man får alltså bolla med förmodade målgrupper, konkurrens, lönsamhet och din egen passion för ämnet. Akvariefiskar är dock inte direkt en shoppingvara på nätet så förmodligen är inte det ett speciellt lönsamt område men för enkelhetens skull så väljer vi just detta ämne när vi går vidare till nästa kapitel om hur man skaffar webbhotell och domännamn.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *