2. Optimera din webbsida för sökord

Nu har vi alltså valt ut ett antal sökord som vi vill optimera gentemot sökmotorerna och framförallt Google. Vi kommer att gå tillbaka till vår ursprungliga sökordslista när vi nu går igenom vår webbplats om kosttillskott. Det är nödvändigt att du har grundläggande kunskaper i HTML för att förstå vissa delar av denna artikel.

Det finns ett par rätta sätt att strukturera sin webbsida men många felaktiga sätt. Generellt så gäller dock att om webbsidan är läsbar och tydlig för användarna är den ofta det för sökmotorerna också.

Vi går nu igenom hela din sida och funderar ut vilka sidor som ska optimeras mot vad. Till vår hjälp har vi bland annat Titeln, Meta-beskrivningen, Rubriker, Text och interna länkar.

Man kallar ofta denna del av sökordsoptimeringen för offline-optimering eller on-site-optimering. Det vill säga, optimering man gör på själva sidan. Man kan se denna optimering som ett utryck vad webbproducenten själv tycker att sidan handlar om samt vilka ord som denne tycker är viktiga och relevanta för att beskriva artikeln bäst.

Online-delen (länkarna) handlar sedan om hur väl denna artikel beskriver detta i förhållande till andra webbsidor. Det vill säga hur relevant den är för dessa sökord – jämfört med andra sidor.

Titeln

Titeln är den text som bland annat syns högst upp i fönstret på din webbläsare, på fliken när du har flera flikar öppna men också som rubrik när du gör en sökning hos sökmotorerna.
Titlar i Google

I bilden ovan ser vi hur en sökmotorlistning ser ut i Google. De blåa understrukna texterna representerar titeln för respektive sida.

Titeln har mycket stor påverkan på hur väl sidan placeras för ett sökord i Google. Sökordet måste vara med i titeln och helst först i texten.

Exempel: Optimerar du mot sökfrasen ”köpa kreatin” så kan ett exempel för titeln på den sidan vara ”Köpa kreatin på nätet – DietUpplysningen.se”.

Titeln för en webbsida anges med hjälp av <title>-taggarna som återfinns inom <head>-taggarna. En viktig regel att komma ihåg angående titlar är att det aldrig ska vara samma titel för två olika artiklar!

Beskrivningen

Beskrivningen för en viss sida anges med <meta description>-taggen inom <head>-taggen. Beskrivningen i sig är inte jätteviktig för sökordsoptimeringen men viktig för att få en besökare att faktiskt klicka på din webbsida i sökmotorlistningen i Google. Man kan tex fylla både titel och beskrivning med en lista sökord enligt:

Titel: Köpa kreatin, kreatinpulver, kosttillskott, träna, energi, billigt

Beskrivning: Köp kreatin, billigt, bra på nätet. Här köper du kosttillskott, proteinpulver, kreatin för bästa pris nu. Träna och få mer energi.

Detta skulle eventuellt ge dig lite bättre chanser att komma högre i sökmotorlistningen men vad spelar det för roll när beskrivningen och titeln inte är tilltalande för fem öre! Om denna sida ligger överst i Google klickar man kanske hellre på #2 som har en vettigare och mer lättförståerlig beskrivning.

Oftast är det inte en trade-off att optimera titel och beskrivning för både sökmotor och besökare för att det ofta är synonymt. Ibland kan man dock få behöva tänka igenom sin text så att den blir både säljande och bra för sina sökord. Detta är kanske framförallt att tänka på om man vill sökordsoptimera mot ett stavfel!

Rubriker

Rubriker för en webbsida sätts med olika rangordningar enligt <h1>, <h2> och så vidare. H1 är den viktigaste rubriken och ju högre nummer, desto lägre rangordning betyder rubriken. Oftast är också H1 störst rent teckenstorleksmässigt, H2 lite mindre och så vidare.

Eftersom H1 är den viktigaste rubriken för sidan så ser Google också det som text som förmodligen beskriver sidan på det mest relevanta sättet. Sökord i rubriker, och framförallt H1-rubriker, är därför viktiga för vår sökordsoptimering och du bör därför ha med ditt sökord i H1-rubriken, och eventuellt varianter av det i de andra rubrikerna.

Texten

Det är förstås viktigt att texten, som besökaren ska läsa, faktiskt handlar om det som du beskrivit i titel, beskrivning och rubriker. En princip som är ganska lätt att komma ihåg är att ju mer text du skriver, desto bättre.

Man brukar ha som tumregel att varje text ska innehålla minst 500 ord och därtill ska dina sökord återkomma med en viss frekvens. En ännu viktigare tumregel är dock, som alltid, att det är besökaren du skriver för och alltför långa texter är jobbiga att läsa.

Det finns vissa fördelar med att fetstila dina sökord vilket gör det lättare för läsaren (om du använder det korrekt) samt också för Google.

Intern länkstruktur

Den sista viktiga punkten att ta upp är att se till att du har en välstrukturerad länkstruktur och menysystem på sidan. Det ska vara lätt för besökaren att hitta alla sidor och helst ska alla sidor bara ligga 1-2 klick bort.

De sidor som du vill optimera mot bör du också länka till lite nu och då (där det är relevant) för att upplysa besökare och Google om att de finns. Använd helst dina sökord som länktext när du länkar internt.

Gör INTE såhär

Vi har nu talat om vad man bör göra, men det kan vara värt att påpeka vad man inte bör göra. Här är exempel på vad man inte bör göra eller använda på sin webbsida:

  • Komplett Flash-baserad webbsida – Google har väldigt svårt att förstå Flash-sidor och även om de är snygga så är de väldigt dåliga för sökmotoroptimering.
  • JavaScript-baserade länkar – Det bästa sättet att länka inom och utom sin webbsida är genom vanliga <a href>-taggar. Google har ofta svårt att förstå JavaScript-länkar, tex snygga drop-downs etc.
  • Spamma text, titlar, rubriker med sökord – Google är ganska bra på att snappa upp om en sida är relevant för ett sökord och filtrerar bort sidor som är oläsliga på grund av att texten enbart består av sökord. Därtill, vad spelar det för roll om besökarna kommer till din sida om det inte finns något där att läsa, då klickar man snabbt på tillbaka-knappen.
  • Använda ”fulmetoder” – Försök inte plantera sökord tex genom vit text på vit bakgrund. Google upptäcker det och det finns risk för att din sida blir straffad genom att hamna långt, långt bak i sökmotorlistningen.
  • Ha samma titel och beskrivning på olika sidor – Vi tog upp det tidigare men det bör tas upp igen, se till att ha olika titlar och beskrivningar på olika sidor på webbsidan.

Automatisk analys

När du gjort klart din sökmotoroptimering för sidan så kan du använda några av de automatiska tjänsterna som finns på nätet som analyserar din sida. De går igenom sidorna utifrån sökord du anger och påpekar vad som är bra och dåligt.

Du kan läsa mer om denna typ av automatisk analys av sökordsoptimering här.

Mer läsning

Det finns betydligt fler saker du kan göra med din webbsida när det gäller detaljer och hur du ska koda din webbsida på bästa sätt. Detta är dock inte inom ramen för denna artikelserie utan jag rekommenderar de många och bra sökmotoroptimeringsguider som finns på nätet.

Om du känner att du vill gå vidare så fortsätter vi med nästa kapitel om hur man sköter ”online-delen” av sin sökordsoptimering.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *