Sökordsoptimering – en nybörjarguide

Sökordsoptimering innebär att man optimerar sin webbsida för att komma så bra till som möjligt när någon söker på vissa sökord i (framförallt) Google. Genom att hamna högre upp på Googles söklistningar så skapar man trafik (med andra ord, besökare) till din webbsida. Andra ord som används för i princip samma sak är sökmotoroptimering, sökmotormarknadsföring och SEO (search engine optimization).

Sökordsoptimering är ett tudelat arbete som handlar om att dels få sidan så strukturerad som möjligt och dels få så många, och relevanta länkar till sidan som möjligt. Vi kommer att gå igenom båda metoderna i denna guide. Notera att riktlinjerna för hur man får en sida att hamna högt i Googles sökresultat ändras hela tiden och råd som ges idag kan vara inaktuella eller direkt skadliga imorgon. Det enda säkra sättet är att följa Googles riktlinjer, men det kan ibland också vara det svåraste!

Vi börjar dock guiden med att ta reda på vilka sökord vi över huvud taget ska optimera mot, i vårt första kapitel.

3 svar på ”Sökordsoptimering – en nybörjarguide

  1. Jesper

    Tar det lång tid innan sökoptimeringen ger utslag i form av goda resultat?

    Svara
  2. Dan Eckeskog

    Vill helt enkelt veta mer om hur man lyfter en hemsida på Google.

    Dan

    Svara
    1. WebbUpplysningen-Christoffer Inläggsförfattare

      Dan: Det du undrar är exakt det sökmotoroptimering handlar om (och som jag försöker förklara i artikeln). I korthet handlar det om att veta vilka sökord man vill nå bra positioner på och som är relevanta för ens webbsida. Se till att ens sida är optimerad offline (meta-title, rubriker, innehåll) för dessa sökord, samt att man får många, starka och relevanta länkar till dessa sidor.

      Svara

Lämna ett svar till WebbUpplysningen-Christoffer Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *