1. Bestämma sökord

När du ska bestämma sökord för din webbsida gäller det att hitta en balans mellan vad du har tid och pengar till att åstadkomma och vad för typ av besökare/trafik du vill ha från sökmotorerna.

I denna guide kommer vi för enkelhetens skulle utgå ifrån ett fiktivt exempel om en webbutvecklare (du) som driver en webbsida som säljer, eller marknadsför, kosttillskott. Webbsidan har produkter som proteinpulver, e-vitamin, kreatin, multivitamintabletter och så vidare. Självklart vill du ha så mycket och så relevant trafik som möjligt, men troligtvis har du också begränsade resurser.

Det du bör göra först är en grundläggande sökordsanalys utifrån nuläget: vilka produkter har du och vad söker folk på för ord för att hitta dessa produkter? Har du en informationssida är dina artiklar dina ”produkter”.

För att ta reda på vilka ord folk använder sig av för att hitta denna information, eller dessa produkter kan du använda dig av till exempel Google Analytics eller Google Webmaster Tools för att hitta denna information.

Gå igenom dina produkter och produktkategorier och gör en lista på vilka ord som är relevanta. Sätt också en kommentar på hur vinstgivande dessa produkter och produktkategorier är för dig (hög, mellan, låg).

Därefter fortsätter vi i nästa kapitel med att undersöka sökvolymen för de olika sökorden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *