1.2 Hur hög konkurrens är det på ett visst sökord?

För att bedöma hur hög konkurrens det är för ett visst sökord så får man göra en konkurrensanalys på varje sökord. Det är inte en exakt vetenskap men det finns olika metoder och tumregler för att se om ett sökord är konkurrensutsatt.

Adwords Keyword Tool som du använde i förra kapitlet har en ”konkurrensindikator” som ger dig en viss uppfattning om hur konkurrensutsatt ett visst ord är.

Här är andra indikationer på hög eller låg konkurrens för ett visst sökord, det är som sagt indikationer och inte absoluta sanningar. Sök på ordet i Google och håll utkik efter följande:

  • Ligger Wikipedia-artikeln om sökordet högst upp (inte hög konkurrens, dock inte nödvändigtvis låg konkurrens). Se exempel för ”Provence”.
  • Har en stor andel av webbsidorna på förstasidan sökordet som första ord i titeln (hög konkurrens)? Se exempel för ”smslån”.
  • Finns det webbsidor som är dedikerade åt sökordet eller sökordskombinationen (hög konkurrens). Se exempel för ”kosttillskott”.
  • Ligger forum och blogginlägg (från ”vanliga” bloggare) högt upp i listan (låg konkurrens)? Se exempel för ”glömma nycklar”.
  • Ligger PDF:er i söklistan (låg konkurrens)?

Generellt gäller också att ju längre ned i listan man finner dessa indikationer, desto starkare är indikationen. Till exempel, om man hittar specifika sidor för sökordet på 2:a och 3:e sidan osv (dvs platserna 10-20, 20-30) så är det en stark indikation på att sökordet är konkurrensutsatt.

Gör en bedömning (hög, mellan, låg) för hur konkurrensutsatta just dina sökord är och lägg till dem i din lista över sökord. Därefter fortsätter vi med att definiera vår sökordssatsning i nästa kapitel.

2 reaktion på “1.2 Hur hög konkurrens är det på ett visst sökord?

  1. Linus

    Föredrar man en hög eller medelkonkurrens på sina sökord? Jag antar att sökord med hög konkurrens också är populärare?

    Svara
  2. Webbupplysningen Inläggsförfattare

    Hej!

    Det beror ju helt på vad målet med satsningen är.
    Ofta när man börjar ranka en sida så ger man sig inte på huvudordet direkt utan satsar på relaterade sökord med lite lägre konkurrens, sedan när man börjat få inlänkar och byggt trust kan man ge sig på huvudordet med högre konkurrens.

    Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *