3. Online-marknadsföringen

Den sista delen i denna sökordsoptimeringsguide handlar om hur du får din numera offline-optimerade webbsida till att komma högt upp i sökmotorerna och till det finns bara ett sätt – länkar.

Man kan likna detta vid att du står i en bokaffär och läser på baksidan på tre olika receptböcker Annikas Kokbok, Bertils Recept och Ceasars Matlagningstips. Enligt baksidan och innehållsbeskrivningen så verkar alla exakt lika bra, men det är ju bara enligt författarna och bokförlagen. Hur ska du veta vilken som är bäst och mest relevant för vad du vill laga för mat?

Du frågar runt lite och ingen verkar ha hört talas om Annikas Kokbok eller ens rekommendera den. Bertils Recept rekommenderas av din lillebror (som aldrig gjort en middag i hela sitt liv) samt av en tryckerifirma i Malmö (konstigt nog). Ceasars Matlagningstips däremot har fått rekommendationer från matlagningsjournalister och erkända kockar som en bra receptbok.

Vilken väljer du?

Ja, det hade Google också gjort. Innehållsförteckningen och baksidan kan jämföras med din offline-optimering som du har gjort. Du har helt enkelt sett till att den har potential att nå högt i sökmotorlistningen. Det betyder dock inte nödvändigtvis att den kommer att göra det.

Därifrån handlar allt om rekommendationer, och rekommendationer på nätet handlar om länkar. En länk är på sätt och vis en rekommendation från en webbsidesägare till sina läsare att ”denna webbsida är läsvärd och relevant för det jag skriver om”. Ju viktigare webbsidan är (på samma sätt som att ju mer erkänd kocken som rekommenderar är), desto viktigare är rekommendationen.

Det handlar också om relevansen på rekommendationen/länken. En länk från en tryckerifirma till en webbsida som handlar om recept är inte lika viktig som en länk från en matlagningssida.

Sammantaget sedan handlar det alltså om att viktiga och relevanta länkar ger stort bidrag till hur högt en webbsida hamnar i Googles sökmotorlistning. Oviktiga och irrelevanta länkar ger litet bidrag, på samma sätt som att du inte lyssnar på din lillebror eller tryckerifirmans rekommendationer om receptbok.

Nu när du förstått varför du behöver få länkar ska vi gå vidare med hur du skaffar länkar samt vilka länkar du vill ha.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *