3.1 Skaffa inlänkar till webbsidan

I en optimal värld så är kanske kvaliteten på din webbsida såpass bra att du bara behöver rekommendera den till en person – och sen sprider den sig som en löpeld över hela världen och alla som tycker den är relevant och bra sätter en länk till dig. Visst, det händer, men det är inte en teknik att förlita sig på. Du behöver helt enkelt en strategi.

Nu är det dags att plocka fram din lista över sökord du tänkte optimera mot samt vilka underartiklar som ska optimeras mot vad. Vi tar exemplet med vår webbsida om kosttillskott igen. Vi har gjort följande sammanställning:

  • Kosttillskott (mål: huvudsidan, dvs www.dietupplysningen.se)
  • Naturläkemedel (mål: huvudsidan också)
  • ”Köpa kosttillskott” (mål: dietupplysningen.se/kopa/)
  • ”Kreatin styrketräning” (mål: dietupplysningen.se/traning/kreatin/)
  • ”Vitaminer” (mål: dietupplysningen.se/mat/vitaminer/)

I samma analys har vi också uteslutit sökorden ”träning” & ”muskler” för att de är för generella (lågkonverterande) och dessutom har för hög konkurrens, även om de har stor trafikvolym.

Det vi ska göra nu är att se till att vi:

  1. Får länkar till webbsidan
  2. Får relevanta och viktiga länkar till webbsidan (till exempel från andra träningssidor)
  3. Får länkar till de artiklar hon vill optimera specifikt gentemot (enligt exemplet ovan)
  4. Att länktexterna till hennes sida innehåller hennes sökord

Länkningar ”ska” ju egentligen ske spontant och är webbsidan såpass bra som man själv tycker och så relevant och komplett inom ämnet så bör ju andra webbsidor, viktiga som oviktiga, hitta sidan och länka till den och dess relevanta undersidor, med rätt länktexter.

Detta kan man dock behöva hjälpa lite på traven och det finns olika sätt att skaffa länkar på och dessa olika tekniker beskriver vi utanför denna guide då man nödvändigtvis inte behöver prova alla (eller några). Du kan läsa om hur du skaffar länkar här, eller gå vidare med hur du analyserar dina inkommande länkar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *