2. Välja bloggnamn och bygga sitt personliga varumärke

Personliga varumärke? Jag ska inte sälja Coca-Cola, jag bloggar ju bara! Är det verkligen något jag behöver tänka på? Kanske, kanske inte. Det beror på hur seriös du är med din blogg och vart du vill nå med den. Det skadar dock inte att läsa igenom kapitlet så kan du bedöma efteråt om det är något du vill bekymra dig om.

Nina har idag alltså en blogg som heter Ninas Fina där hon bloggar om mode, om sina trubbel med killen och vardagssaker – ganska exakt som alla andra alltså. Hon har folk som läser sin blogg uppenbarligen men de är inte så otroligt engagerade egentligen utan kommenterar mest för att hon ska kommentera på deras bloggar.

En liten klick känner till henne i bloggvärlden, utöver hennes ”vanliga” kompisar. De tycker hon skriver bra och har bra modetips och har kanske tipsat om henne någon gång på sin blogg. Men det tar liksom inte fart. Folk kommer inte riktigt ihåg bloggen, eller kanske bara struntar i den.

Nina bestämmer sig alltså för att ändra på det och börjar med att fundera ut vad hon vill representera, vad hon vill kommunicera med sin blogg egentligen. Vad är hennes stil? Vad är hennes grej? Vad brukar folk gilla med det hon skriver? Vilka typer av inlägg har genererat flest kommentarer och länkar? Vad tycker hon är roligast?

Hon kommer fram till att det hon tror folk gillar med hennes blogg är att hon är en ganska vanlig tjej, en ”girl next door” som har bekymmer som de flesta och som folk kan relatera till. Folk gillar också hennes lite galna upptåg och coola partykläder samt att hon är lite kaxig.

Hennes namn är kanske inte direkt vanligt men inte såpass ovanligt att hon är ”den där Nina”. Bloggnamnet, ”Ninas Fina” är också lite intetsägande så hon funderar på ett bloggnamn som hon känner representerar sig själv, men som också är lite iögonfallande och kanske även provocerande.

Här är lite tips på saker man kan överväga när man väljer bloggnamn:

  • Använd gärna så kallad alitteration, dvs låt orden börja på samma bokstav tex BlondinBella, Marilyn Monroe, Sylvester Stalloner är exempel på kändisar som valt alliteration i sina namn. Ligger bra på tungan, eller hur?
  • Ha en fråga i bloggnamnet. Det intriguerar och väcker intresse. ”Är det alltid såhär?”, ”Varför är Mia bäst?”, ”Ett perfekt liv?” är exempel, men att bara ha en fråga efter sitt vanliga bloggnamn kan också fungera ”NinasFina?” lockar mer än ”NinasFina”, eller hur? Man undrar ju lite varför hon frågar och vem.
  • Välj något som sticker ut och med ett ord man kommer ihåg, gärna en konstig kombination ”Stina med Saxen” (kanske en blogg om Stina som syr) eller ”KöpingEllerKina” (för köpingbon som gillar att resa) osv.
  • Om du känner att du kan stå för det, ha gärna något lätt provocerande eller lätt sexigt i namnet, tex ”SåMycketSnyggare” (kan ju handla om att bli snyggare, men kan (miss)tolkas som att bloggaren känner att hon är ”så mycket snyggare” än andra, vilket är provocerande utan att man behöver stå för det. ”Nu kommer Natta” – kan tolkas som att Natta ”kommer” men är också lite provocerande – utan att det alltså egentligen behöver vara en provocerande blogg i sig.

Nina funderar och väljer att anpassa sig till några av förslagen ovan med nya bloggnamnet ”Nina naken mot världen”. Det betyder inte alls att Nina bloggar utan kläder utan bara skriver öppet, men ordet ”naken” väcker uppmärksamhet. Självmotsägelsen ”naken” när Nina ofta skriver om kläder är också intresseväckande.

Nina bestämmer sig därmed också för domännamnet NinaNaken.se. Kort och lätt att komma ihåg.

Nu ska hon börja bygga sitt personliga varumärke och skapa sin egen stil lite mer detaljerat, och om detta diskuterar vi i nästa kapitel om att skapa sin egen bloggstil.

2 reaktion på “2. Välja bloggnamn och bygga sitt personliga varumärke

    1. WebbUpplysningen-Christoffer Inläggsförfattare

      Vad roligt att du har nytta av dem!

      Svara

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *