Översikt över annonsnätverk och affiliateprogram du bör överväga

Det finns en uppsjö olika annonsnätverk du kan använda och du kan i princip använda dig av alla samtidigt (med några få undantag). En fördel med att använda sig av många affiliatenätverk är att man får tillgång till många annonsörer, en nackdel är att det blir svårare att ackumulera inkomster till utbetalningsnivån om man har för många.

Här skriver vi om de olika annonsnätverken du bör känna till samt vilka fördelar och nackdelar de har.

Halvautomatiska annonsnätverk (affiliatenätverk)

Med ”halvautomatiska” annonsnätverk menas nätverk där man får/måste välja och uppdatera annonserna själv. De är dock automatiska på sätt att när man väl lagt upp en annons, kan den i princip ligga där hur länge som helst. Man brukar referera till dessa som affiliatenätverk.

Annonsnätverk av denna typ är ofta provisionsbaserade. Det betyder att om man förmedlar en besökare via sin annonslänk så får man en del av försäljningssumman. Denna summa är antingen en procentuell del (ofta mellan 3-12%) eller en fast summa (tex 30 kr) som man får vid försäljning. Man kan också få en fast summa för ett förmedlat lead, till exempel att besökaren skriver upp sig på ett nyhetsbrev eller gör en låneansökan.

Det finns en handfull affiliateprogram som verkar i Sverige. De flesta är svenska men några är utländska företag som agerar även i Sverige. Det är stor skillnad på utbud av annonsörer, typ av annonsörer samt hur smidigt det är att använda de olika affiliatenätverkens system.

Adrecord

adrecordAdrecord är ett relativt nytt svenskt affiliateprogram som har växt snabbt och tagit över en stor del av  marknaden. Webbtjänsten är otroligt genomtänkt och lättanvänd och har många intressanta nischade butiker inom många olika områden. Över 250 olika program och en bra mix av stora och små företag. Adrecord växer kraftigt och är en ordentlig utmanare till de äldre nätverken.

Fördelar

  • Bra spridning på butiker
  • Mycket välgenomtänkt webbtjänst som osar kvalitet
  • Växer snabbt

Nackdelar

  • Få större butiker eller varumärken

WebbUpplysningens betyg

  • Utbud av annonsörer: 5 av 5
  • Kvalitet på annonsörer: 4 av 5
  • Smidighet att använda: 5 av 5

Registrera dig på: Adrecord

Tradedoubler

TradedoublerTradedoubler är en gammal spelare och har länge varit det största annonsnätverket i Sverige. Dom har fortfarande en stor mängd annonsörer. På senare år har dom dock förlorat en del kunder till nyare nätverk som tex adrecord.

Fördelar

  • Många annonsörer samt högkvalitativa kunder och varumärken
  • Stabila annonsörer som sällan lämnar nätverket

Nackdelar

  • Få sidor som ger betalt per klick
  • Stökig och omodern webbsida

WebbUpplysningens betyg

  • Utbud av annonsörer: 4 av 5
  • Kvalitet på annonsörer: 4 av 5
  • Smidighet att använda: 3 av 5

Registrera dig på: TradeDoubler

Double.net

Double.net är affiliateprogram som har funnits ett tag. Dom har en bra mix av stora och små annonsörer innom många nicher. Det gör att man kan hitta annonser till många av sina hemsidor hos ett enda affiliateprogram vilket gör att man snabbt kommer upp i minsta belopp för utbetalning.

Fördelar

  • Många annonsörer i olika nicher
  • Flera annonsörer som betalar per klick vilket är ovanligt idag

Nackdelar

  • Dom största varumärkena är inte med

WebbUpplysningens betyg

  • Utbud av annonsörer: 3 av 5
  • Kvalitet på annonsörer: 4 av 5
  • Smidighet att använda: 3 av 5

Registrera dig på: Double.net

Andra annonsnätverk

  • Adservice – Bra och välfungerande affiliateprogram med många annonsörer. Har många annonsörer som har kampanjer och rabatter vilket ger många avslut. Höga ersättningar från tex, casino, lån och kosttillskott men även tidningsprenumerationer och dating betalar bra.
  • Missaffiliate – främst webbhotell som annonsörer, hög provision.
  • CJ – Commision Junction, många internationella annonsörer, svårnavigerad sida
  • Adtraction – Trevligt svenskt affiliateprogram med medelmånga annonsörer
  • Webgains – Många annonsörer men mycket stökig webbsida. Har dock några guldkorn.
  • Zanox – Internationellt (tyskt) affiliateprogram med relativt många och stora annonsörer (tex Amazon.com). En stark nackdel är dock deras direkt användarfientliga webbplats.
  • WordOn – Ganska få annonsörer och de som finns, finns i många fall hos andra affiliateprogram också.

Helautomatiska annonsnätverk

Med helautomatiska annonsnätverk menar vi de annonsnätverk som man bara behöver lägga upp ett kodstycke på webbsidan och där allt sköts helt automatiskt därefter. Man behöver alltså inte hålla koll på annonsörer, banners eller liknande.

Google Adsense

AdsenseGoogle Adsense är ett av relativt få helautomatiska annonsnätverk. Det fungerar genom att du lägger ut kodstycken på din webbsida där du vill ha en annons presenterad. Google läser sedan av din sida för att förstå vad webbsidan handlar om, därefter kopplas annonsutrymmet mot relevanta annonser.

Det finns olika annonsformat för Adsense, bland annat text och bild-annonser. Man kan dock inte ha specifika länktexter för Adsense (om man inte är en storkund).

Fördelar

  • Extremt smidigt
  • Bra betalt per klick

Nackdelar

  • Man vet inte vilka annonsörer som presenteras på sidan
  • Ej provisionsbaserat (i normalfall)
  • Går ej att skapa egna länktexter och lägga in (i normalfall)

WebbUpplysningens betyg

  • Utbud av annonsörer: 5 av 5
  • Kvalitet på annonsörer: 5 av 5
  • Smidighet att använda: 5 av 5

Registrera dig på: https://www.google.com/adsense

Affiliateprogram som inte längre finns:

  • Adoperator – Har gått i konkurs.
  • Affiliator – Har avslutat sin verksamhet.
  • Frossle.com

 

2 thoughts on “Översikt över annonsnätverk och affiliateprogram du bör överväga

  1. Kristoffer

    Med en liten och nystartad sida ser jag inte så stora fördelar med att ha fler annonsnätverk än google adense. Det verkar bara göra det mer komplicerat och ökar kostnaderna? Vilka fördelar ser ni, bör jag ändra uppfattning?

    Reply
    1. Webbupplysningen Post author

      Det beror lite på vad sidan handlar om. Är det en generell sida som handlar om många olika saker så är är ofta adsense bäst eftersom den både känner av vad sidan handlar om samt visar annonser relaterade till den aktuella besökarens intressen. Men om hemsidan är mer specifik tex en sida om smink eller reservdelar till bilar. Då skulle jag definitivt köra med ett affiliatenätverk. Gärna det nätverk som har marknadsledaren inom området. Stirra dig inte blind på hur hög provisionen är, besökaren är mer benägen att handla från marknadsledaren och du tjänar inget om kunden inte köper.

      Reply

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *