Bibehåll kontakten via nyhetsbrev

Precis som WebbUpplysningen gör med sitt nyhetsbrev så bör du också bibehålla kontakten med dina besökare med hjälp av nyhetsbrev. Här reder vi ut varför detta är viktigt.

Varför bör man ha ett nyhetsbrev?

Säg att du har information som dina besökare är intresserade av mer eller mindre på återkommande basis (WebbUpplysningen är ett bra exempel) så kanske man besöker sidan en eller ett par gånger. Däremellean är det dock lätt att man råkar glömma av att sidan finns, även om man gillar den, när man blir upptagen med andra saker. Dessa besökare återkommer då bara om de har ett bokmärke eller stöter på dig hos Google igen.

Vi tar exemplet med akvariefiskar.nu igen där du numera har 1 000 besökare per månad. 950 av dem är nya besökare, och 50 är återkommande besökare. Genom att ha ett nyhetsbrev kan du kanske lyckas få 5%  av besökarna att skriva upp sig  per månad (det vill säga 10 st).

Med 10 personer per månad så ackumulerar du dina leads, det vill säga dina potentiella besökare med 5% varje månad. Detta gör, i sin tur, att du kan få ut ditt budskap (din webbsida) till 5% fler personer varje månad. Via nyhetsbrevet har du också en kanal du kan använda att påminna dina besökare om din webbsida i samband med intressanta nyheter och erbjudanden.

Är du med? Du förmedlar alltså ditt budskap till 1 000 personer per månad via din webbsida. Om du kan samla upp 50 av dem med ett nyhetsbrev så får du varje månad 50 besökare till som du har möjlighet att nå ut med ditt budskap till!

När ska jag använda ett nyhetsbrev?

Det är mycket viktigt att ditt nyhetsbrev verkligen förmedlar nyheter och gärna exklusiva sådana, till exempel information som ännu inte kommit ut på sidan eller djuplodande information. Det ska vara nyheter och inte återupprepning av vad som redan står på din webbsida. För allt i världen, se inte ditt nyhetsbrev som ett sätt att skicka ut onödig reklam till dina besökare!

Därför ska du heller inte skicka ut nyhetsbrev förrän du har något viktigt att säga, ha hellre oregelbundna nyhetsbrev så att du skriver något när du har något att skriva än månatliga nyhetsbrev som tvingar dig att ”hitta på” nyheter som kan göra nyhetsbrevet meningslöst.

Hur gör jag rent praktiskt?

Du bör definitivt använda dig av en webbtjänst för att skicka nyhetsbrev. Skickar du via din egen e-postadress kommer du bli överväldigad på direkten av auto-svar etc.

Den webbtjänst som WebbUpplysningen använder sig av, och rekommenderar, är GetANewsletter.com. Via dem får man skicka 100 mejl per månad gratis, vill man skicka fler än 100 kostar det 79 kr per månad. Webbtjänsten är för övrigt exemplarisk i sitt utformande i form av design och funktion, samt i sitt sätt att attrahera nya kunder.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *