Här beskriver vi artiklar för dig som vill gå lite djupare in och förstå hur man ska förstå sina besökare och skapa sin sida så att den blir optimerad i sitt värde för besökare samt för din vinst.
Under denna kategori hittar vi dessa artiklar:
Här beskriver vi artiklar för dig som vill gå lite djupare in och förstå hur man ska förstå sina besökare och skapa sin sida så att den blir optimerad i sitt värde för besökare samt för din vinst.
Under denna kategori hittar vi dessa artiklar:
Tjena min guru inom IT business världen,
Jag har en sida som är på Svenska som generar helt ok varje månad. Det visar sig nu att jag ligger 1a på sökordet Dubai guide och enligt google adwords sökte 12 000 besökare på detta förra månaden varav 140 är Svenskar…
Min fråga är nu hur jag kan komma åt dessa 12000 besökare istället? På alla andra sökord på Engelska är det väldig konkurrens så vill inte byta sidan totalt till Engelska. Skulle gärna lägga till en Engelsk del så att jag har en 2 språkig sida. Har du någon erfarenhet av detta?
Oskar
Det du syftar på är alltså att via Google.com sökte 12 000 personer på ”dubai guide” och via Google.se 140 personer.
Det du skriver är ett ganska vanlig utmaning inom marknadsföring och svaret i ligger i det man kallar marknadssegmentering. Man kan säga att ditt marknadssegment idag är ”svenskar som vill veta mer om dubai” i princip. Den marknaden är, grovt förenklat, i storleksordningen per 140 personer per månad. På denna marknad är du kung med din förstaplats på Google, men du är ”the biggest fish in a small pond”.
På den globala marknaden (Google.com) finns förstås både fler kunder och fler konkurrenter. Detta är i 99 fall av 100 alltid fallet. Att ligga etta på ett globalt/engelskt sökord ger ofta tusenfalt mer än att ligga etta på motsvarande sökord på svenska.
Den globala marknaden är på engelska och du måste i såna fall göra en ny, eller göra om, din sida till engelska. Tex ha http://www.dubaiguide.nu på svenska och en.dubaiguide.nu på engelska. Det finns dock inte så otroligt mycket synergieffekter, du får med andra ord inte jättemycket gratis från din svenska webbsida. En del, men det är närmare en ny sida.
Frågor du bör ställa dig inför att gå in på den internationella marknaden är:
– Har jag tillräckligt bra innehåll att komma med för att konkurrera med andra internationella sidor? Kan jag skriva den bästa dubaiguiden? Kan jag skriva den 10:e bästa dubaiguiden (internationellt sett)?
– Om inte, finns det något specifikt jag kan skriva om på sidan som kan fånga ett visst segmenet, tex guide till parker i dubai, som jag kan göra bäst. En marknadssegmentering helt enkelt. Genom marknadssegmentering minskar marknaden (från 12 000 till kanske 2 000?) men du har en större chans att bli stor – vilket sen kan vara en språngbräda till nästa steg, att bli stor på ”dubai guide”.
Genom marknadssegmentering så minskar marknaden och det är egentligen exakt det du gjort med en svensk version. Om du ska bryta dig in på en internationell marknad är det dock förmodligen det bästa sättet.