Det här kapitlet beskriver hur du använder din numera välbesökta och användbara webbsida till att tjäna pengar via annonser.
När du arbetat ett tag med att skaffa inlänkar och arbetat dig högt upp i Google på dina sökord så är det läge att börja tjäna pengar på din sida med hjälp av annonser. Du bör inte lägga in annonser för tidigt då det kan göra det svårare att skaffa inlänkar i början.
Det finns olika sätt att tjäna pengar på annonser men för rena informationssidor som vår fungerar det allra bäst med annonser där man får betalt per klick. Googles annonseringsprogram Adsense är det mest använda för att det helt enkelt är det bästa programmet på marknaden.
Google Adsense är ett annonseringsprogram som knyter annonsörer samman med publicister (dvs webbsidesägare som du). Google Adsense agerar som en nod där de har sina annonsörer på ena sidan och webbsidor med innehåll på andra sidan. När någon klickar på en annons på en hemsida så registreras detta hos Google som sedan direkt förmedlar vidare besökaren till annonsören (tex en webbutik som säljer akvarium). Läs mer om detta i djupartikeln om hur annonsering på nätet fungerar.
Adsense fungerar, rent tekniskt, som så att du lägger upp en viss kod på din webbsida där du vill visa annonser. Google läser sedan av din sida och matchar ditt innehåll mot annonsörer som är i samma bransch. Du kan inte själv kontrollera vilka annonsörer som syns på din sida men slipper också kontakta dem personligen!
Alla besökare kommer inte klicka på dina annonser men ju vettigare annonser du har desto fler kommer att göra det. Andelen av besökare som klickar på dina annonser kallas Click-Through-Rate (CTR) och den kan skilja sig från 0.1% till 10%. Ju fler besökare du har och ju högre CTR du har desto fler klick får du på dina annonser.
Här kommer också ämnet in i bilden – om ditt ämne är lönsamt eller inte. Förmodligen ger ett klick på en annons relaterad till akvariefiskar några tiotal ören per klick medan ett klick på en annons om smslån kan ge flera kronor!
Det är alltså en kombination av: Antal Besökare * Click-Through-Rate * Annonspris som i slutändan bestämmer hur mycket du tjänar på din webbsida. Du ökar dina inkomster genom att öka endera (eller samtliga) variabler i den ekvationen.
Adsense är förstås inte det enda så kallade affiliatenätverk som knyter samman annonsörer med webbpublicister. WebbUpplysningen tar upp de som du bör beakta i djupartikeln om annonsnätverk.
De flesta annonsnätverk matchar dock inte innehållet på din sida automatiskt mot innehållet hos sina annonsörer – det får du göra själv. Detta kan ofta vara en fördel och ett bra komplement till Google Adsense. Ett provisionsbaserat annonsnätverk som Tradedoubler kanske till exempel har en annonsör som säljer akvarium.
En annan fördel är att man kan lägga in en annons som en länk, mitt i sin vanliga text, utan att det ser ut som en annons. Detta är framförallt bra för att för många annonser på en sida ofta ser “spammigt” ut. Man får känslan att sidan bara är till för att tjäna pengar på annonser, även om så ofta är fallet och det är ju inget fel i det.
Ytterligare en fördel med dessa affiliatenätverk är att man kan få provision vid försäljning. Om du tex förmedlar en besökare till en akvariumbutik som köper ett akvarium för 800 kr och du har provision på 10% så får du 80 kr för att ha förmedlat denna besökare. Detta jämfört med att om du fått betalt för ett klick på tex 50 öre.
Om det är bättre att få betalt för provision eller per klick är mycket beroende på ditt innehåll – hur “nära köpet” ditt innehåll och därmed dina besökare är. Skriver du generellt om akvariefiskar så ska det ganska mycket till att någon ska bli sugen på att spontant köpa en guppy efter att ha klickat på någon av dina annonser. Läs mer om hur ”köpmogen” en besökare är i djupartikeln om köpbeslutsprocesser.
Annonsfokuserade trattsidor
Ordet trattsida är förmodligen inte ett känt begrepp men i brist på bättre namn så kan vi beskriva det här. En trattsida är en sida som har ett enda syfte, att besökaren ska klicka på en annons eller köpa en specifik vara.
Att ”tratta en besökare” är viktigt och användbart att kunna, men inte nödvändigtvis något man måste göra. Det går ut på att i låta varje artikel på ett eller annat sätt påverka läsaren mot ett beslut – det vill säga att till exempel köpa produkten man rekommenderar.
I vårt exempel med akvariefiskar där vi har en annonsör som säljer akvarium så kan man till exempel ha en artikel som gör att besökaren lockas till att köpa akvarium. Andra artiklar hänvisar till denna artikel och leder in mot den. Denna ”säljartikel” motiverar fördelarna med att köpa akvarium och leder besökaren mot den plats (annonsör) där de kan köpa akvariet.
Att tratta mot en annonslänk kan vara mycket lönsamt men om det är alltför uppenbart förlorar besökaren lätt förtroendet för webbsidan. Man kan välja att göra det helt och fullt och strunta i om besökaren återvänder eller så kan man göra det lite mer subtilt, eller inte alls. Du får själv välja hur mycket du vill ”tratta”. Läs mer om ”trattning” i vår djupartikel om hur man trattar en besökare.
Slutligen…
Nu har du kommit till slutet på denna guide och du har förhoppningsvis en fungerande, välbesökt och inkomstbringande webbsida till ditt förfogande. Min förhoppning är att du lärt dig mycket och att du tyckt det varit roligt. Nu kan du välja att utöka din satsning, skriva mer innehåll eller göra om det med ett nytt ämne och en ny webbsida.
Om du har några frågor eller tips på hur denna guide skulle kunna göras bättre, skriv gärna ett meddelande i kommentarsfältet nedan.
Lycka till!
Du som har erfarenhet, är det realistiskt att få igen 450 kr på ett år, om vi säger att jag håller hemsidorna relativt allmänna som du rekommenderar?
Patrik: Ja, absolut. Om du gör en sida med säg, 10 artiklar, inom ett område som inte är tokigt konkurrensutsatt men ändå inte för nischat och som har hyggliga annonsmöjligheter så bör det fungera. Väldigt diffust uttryckt men låt oss säga att en sida som konfigurator.nu ger inte 450 kr (för litet besökarunderlag) medan tex elmoppar.se gör det, för att nämna några sidor som ligger i den ”ball parken”, under 1 000 kr per år.
Det handlar alltså om att hitta en kombination av besökarantal & konkurrens samt till viss mån annonspriser (oftast något man kan negligera). Om du kan ge ett exempel på en sida som liknar något du har ambition att skapa så kan jag kanske ge dig en ungefärlig siffra.
Adsense- programmet, behöver jag betala för det? Vad kostar det att använda?